EEN NIEUW WEGDEKSYSTEEM VOOR DE ARENA DEL FUTURO RECHT UIT DE ONDERZOEKSLABORATORIA VAN MAPEI
Project rond het draadloos opladen van elektrische voertuigen klaar voor commerciële ontwikkeling
Milaan, 10 juni 2022 – In de mobiliteitssector gaat de overgang naar een koolstofvrije economie met een sneltreinvaart. De Arena del Futuro, een onderzoekscircuit in de buurt van autosnelweg A35 Brebemi vloeide voort uit de ontwikkeling van specifieke, strategische infrastructuurprojecten op nationale en internationale schaal.
In Chiari (provincie Brescia) hebben Mariastella Gelmini, voormalig minister, Francesco Bettoni, voorzitter van A35 Brebemi en alle projectpartners officieel DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) gepresenteerd, de technologie voor het inductief laden van elektrische voertuigen die nu in verschillende delen van de wereld wordt getest. Het Italiaanse pilootproject dat door A35 Brebemi en Aleatica gecoördineerd wordt en waaraan verscheidene gespecialiseerde bedrijven deelnemen, waaronder ABB, Electreon, IVECO, IVECO BUS, Mapei, Pizzarotti, de Polytechnische Universiteit van Milaan, Prysmian, Stellantis, TIM, FIAMM Energy Technology, Universiteit Roma Tre, de Universiteit van Parma, Vigili del Fuoco en de minister van Binnenlandse Zaken (de wegpolitie), is het meest omvangrijke experimentele project op dit vlak. Dankzij deze technologie die gebruik maakt van een speciaal wegdek kunnen elektrische voertuigen al rijdend worden opgeladen.
Dit innovatieve systeem brengt de nodige energie rechtstreeks over naar voertuigen (auto's, vrachtwagens, bussen) dankzij spoelen onder het asfalt. Toonaangevende bedrijven hebben zich gebogen over uitstootvrije mobiliteitssystemen waarbij verschillende elementen met elkaar interageren: asfalt, controle-eenheden, kabels, elektrische voertuigen en 5G-connectiviteit.
"Bij Mapei waren we onmiddellijk enthousiast over dit project omdat we hierin twee fundamentele waarden herkenden die deel uitmaken van het DNA van ons bedrijf: duurzaamheid en innovatie", aldus Marco Squinzi, CEO van Mapei. Onze taak bestond erin om in onze onderzoekslaboratoria een innovatieve technologie te ontwikkelen om de duurzaamheid van het wegdek dat deze inductiespoelen bevat te verhogen, en ervoor te zorgen dat het compatibel was met lokale magnetische velden. Onze speciale additieven en producten maken het ook gemakkelijker om dit wegdek te onderhouden en vergemakkelijken zo toekomstige interventies. De groep heeft drie bedrijven betrokken bij de aanleg van de Arena del Futuro: Mapei en Vaga voor geavanceerde oplossingen voor mortel en additieven voor bitumineuze conglomeraten en voorgemengde producten, en Polyglass voor bitumineuze membranen. Alle experts hebben met hun kennis en technische bijstand bijgedragen aan de verschillende fases van het project."
Dit zijn de belangrijkste elementen van het wegdeksysteem dat Mapei ontwikkelde voor de "Arena del Futuro":
- Een mortel speciaal voor inductietransmitters ter bescherming van de spoelen, op basis van materialen die nauwelijks interfereren met magnetische velden en die goed hechten aan het bitumineuze contactmembraan.
- Een steunmortel met polymeren waarin de kabels en de controle-eenheden die de besturingseenheden met de spoelen verbinden geïnstalleerd zijn.
- Er wordt een aangepast bitumineus membraan op de uitgeharde mortel aangebracht. Dat membraan zorgt voor een goede hechting met de asfaltlagen die de spoelen bedekken, houdt scheuren tegen en verzekert de waterdichtheid.
- Aan het bitumineuze mengsel werden chemische additieven van Mapei toegevoegd (en dat in alle lagen) om het leggen van het bitumineuze conglomeraat te vergemakkelijken en vooral om de levensduur ervan te verlengen bij blootstelling aan sterke magnetische velden. Zo verlengen we de levensduur en verhogen we dus ook de duurzaamheid van het wegdek.
Marco Squinzi gaat verder: "Mapei zal zijn onderzoeks- en innovatiecapaciteit verder inzetten voor de Arena del Futuro. Het doel hiervan is nieuwe oplossingen te vinden die de aanleg van het systeem vergemakkelijken, zodat het betaalbaarder wordt en ruimer ingang kan vinden. Dit is onze bijdrage aan de doelstellingen van het "Fit for 55"-project, dat door de Europese Commissie werd voorgesteld in het licht van de Europese Green Deal.”
Over de Mapei organisatie:
Mapei werd in 1937 in Milaan opgericht en is vandaag wereldleider in chemische producten voor de bouwsector. Mapei heeft met de groten der aarde samengewerkt aan het opbouwen van kunstwerken en het aanleggen van infrastructuur. De groep heeft 91 dochterondernemingen in 57 landen en 84 productiesites in 35 landen. De Mapei-groep telt ongeveer 11.000 werknemers wereldwijd. In 2020 bedroeg de geconsolideerde omzet 2,8 miljard euro. Mapei heeft zijn succes te danken aan zijn specialisatie, internationale aanwezigheid, onderzoek en ontwikkeling en focus op duurzaamheid.
Over Mapei Benelux NV:
Sinds 1995 heeft men in België een eigen filiaal. Vanuit Grâce-Hollogne in de provincie Luik wordt de Belgische en Luxemburgse markt geleverd. Hier bevinden zich tevens de showroom, het trainingscenter en het labo voor betonadditieven. www.mapei.be
VOOR MEER INFO
Mapei I Leo Haeldermans I T +32 473 12 34 38 I l.haeldermans@mapei.be
RCA I Yannick Speelmans I T +32 497 66 08 86 I yannick.speelmans@rca.be I www.rcapress.be